تصامیم مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان به تاریخ 23 حوت 1387 مسئولانه و آگاهانه اتخاذ گردیده است!
میرمحمدشاه میرمحمدشاه "رفیعی"

جلسه نوبتی مجلس موسسان نهضت بتاریخ 23 حوت 1387 بعد از استماع گزارش محترم بزرگر رئیس مجلس موسسان و اظهارات و نظریات اعضای شامل جلسه در قبال وظایف مطروحه و تحقق هرچه بیشتر وظایف و مسئولیت های نهضت در شرایط کنونی کشور تصامیم مهم و با اهمیت را با شجاعات و استواری اتخاذ نموده است که یکی از این تصامیم اشتراک فعال و همه جانبه نهضتی ها در انتخابات ریاست جمهوری 1388 با معرفی کاندید مشخص از اعضای نهضت می باشد.

کاندیداتوری برادر عزیز ما حبیب منگل که به اتفاق آراء اعضای مجلس موسسان اتخاذ گردیده است مورد استقبال همه جانبه و تائید تمام سازمان های نهضت و نیروهای دموکراتیک و مترقی کشور در داخل و خارج از کشور و مردم حق شناس و مشتاقان صلح و ترقی و پیشرفت قرار گرفته است.

آنچنانیکه تاریخ گواهی میدهد که هر اقدام بزرگ و تاریخی و برداشتن هر گام استوار به موانع و پرابلم های مشخص از طرف افراد و اشخاص بی خبر از اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور،افراد خمارآلود های سیاسی و یا صاحبان ثروت های که ازجیب مردم در اختیار دارند مواجه می گردد.

چنانچه قرار مطالعه و آگاهی که ما  داریم یک یا دو نفری بنام نهضتی از ماورای سرحدات افغانستان و یا از بستر گرم و آرام اروپا این تصامیم نهضت را به مثابه دیکته و هدایات کدام گروپ مخفی محسوب نموده اند و یا اینکه نظریات بزرگ منشانه ای ارائه فرموده اند، بنابر آن ناگزیر شدم تا من هم بنابر مسئولیت وجدانی که دارم به مثابه فردی که از برادر بزرگ خود حبیب منگل از دوران تحصیل در پوهنتون کابل شناخت داشتم و هم به مثابه یک عضو بسیار کوچک و مسئول در مجلس موسسان نهضت مطالبی چند پیرامون نظرات آقایان محترم بعرض برسانم: زیرا که گفته های آنها سم پاشی و آوردن افتراق و بدگمانی میان اعضای نهضت و سایر نیروهای چپ و دموکراتیک محسوب میگردد.

1- نهضتی های که در افغانستان زندگی دارند هیچ نوع پیوند با نیروهای سیاه داخلی و قدرت های استعماری ندارند و نخواهند داشت هرگاه آنها  در تحت نظام خدعه و نیرنگ زندگی دارند و در وطن شان دشمنان دیروزی و دشمنان امروزی آنها مسلط هستند در مورد عوامل مثبت ادامه حیات و کارسیاسی آنها مطالب زیر را میتوان مشخص کرد.

§       شجاعت آگاهی ذاتی هر فرد تربیه شده در دامان حزب پرافتخار دموکراتیک خلق افغانستان.

§       موجودیت عده کثیری از کادرها و فعالین دیروزی حاکمیت دموکراتیک که امروز در سراسر افغانستان در دستگاه اداری دولت کار میکنند گرچه آنها در صفوف هستند و مقام های کلیدی را در دسترس ندارند، حاکمان کنونی افغانستان این آگاهی را دارند که هرگاه فارغان مکتب انقلاب رهایی بخش افغانستان و آنانیکه در بخش های ملکی و نظامی دیروز تجارب لازم را اندوخته اند در دستگاه اداری  نباشند نظام اداری مملکت پاشان و ویران میگردد آنها از نیرو کار ما طور وسیع استفاده میکنند و ما غرض زندگی و امرارحیات مجبور کار در این دستگاه هستیم.

§       آگاهی و بیداری لازم مردم افغانستان که امروز در سراسر افغانستان به گذشته آه و افسوس میکنند و بی صبرانه منتظر آن روز هستند که زمام امور بدست افراد  وطندوست،آگاه و پاک نفس مانند آنانیکه در دهه شصت حاکم بودند قرار گیرد.

§       قانون اساسی کشور دارای جنبه های دموکراتیک مبنی  بر تأمین حقوق بشر و داشتن آزادی های دموکراتیک در کشور میباشد.

این قانون اساسی و بعضی ازاساسات حکومت داری دیگر با وجود همه نقایض و کمبودی و نیرنگ های سیاسی مورد تأئید ملل متحد قرار دارد. ایجاد موانع در قبال آزادی های دموکراتیک و اختناق بیشتر سیاسی باعث رسوایی کامل نیروهای حاکم و تمویل کننده گان آن میگردد.

بنابران نیروهای ملی و دموکراتیک با هوشیاری همبستگی لازم میتوانند به حیات سیاسی خود ادامه دهند و دست آوردهای هم داشته باشند چنانچه همچو دست آوردها و پیروزی های را امروز نهضت و سایر نیروهای چپ دموکراتیک بدست آورده اند و دارند تا آنرا بیشتر سازند و توسعه دهند و بنابرآن اشتراک ما در هر انتخابات روی همین امکانات استوار است.

2- نهضتی ها و همه مردم آگاه و پر افتخار  افغانستان به برادران هموطن که در غربت زندگی دارنداحترام دارند و منتظر آمدن هریک ازاین  افغان های شریف و پرافتخار به آغوش مادروطن هستند. از جمله نهضتی ها آگاهانه و با نرمش اصولی مشوره ها و نظریات رهبران دیروزی (ح.د.خ.ا) و کادرها و فعالین سیاسی  که امروز یا از ما جدا هستند و یا در صفوف نهضت جمع هستند می پذیرند و خاطرات مبارزات قهرمانانه گذشته ای خود را در پوسته های امنیتی در صحنه های داغ مبارزه- در زندان ترور و اختناق امین و امینی ها فراموش نمی کنند و اما هرگز با آنهای که با فریب و نیرنگ و با پرکردن جیب از مال مردم و به کمک مستقیم احزاب بنیادگرا زمینه رسیدن به اروپا و امریکا را برای خود و اولاد خود مهیا ساختند و یک خانه ای هم که در شهر کابل داشتند با دالر معاوضه کردند امروز هم آواز نخواهیم شد ما هرگز به این عقیده نیستیم که صفوف نهضت را به اساس کارکردهای دیروزی فرکسیون و یا اتخاذ مواضع موافق و مخالف در کدام جلسه حزبی تقسیم کنیم زیرا که ارزیابی شخصیت ها بدون در نظر گرفتن ساختار اجتماعی و بدون در نظر گرفتن اساسات جامعه شناسی و بدون در نظر گرفتن خصوصیات روحی و فامیلی افراد مارا به بیراهه سوق میدهد و اگر جامعه افغانستان را نشناسیم و خصوصا توطئه ها و دسایس که از سال 1343 به بعد برعلیه مردم افغانستان به کار برده شده و سرمایه های مراجع تمویل کننده پطرو-دالر برای سوختاندن کابل که  در حقیقت هدف زوال حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود و هم اکنون اگر توطئه ها و دسایس که به خاطر جلوگیری ازوحدت و همبستگی نیروهای مترقی و دموکراتیک افغانستان به کار میرود و پول های که در این راه مصرف می شود در نظر گرفته نه شود مسلم است که در افغانستان هیچ شخصیت سیاسی مورد اعتماد و قابل تائید وجود ندارد و اگر در گذشته هم همچو افرادی بوده یک یا دو نفر بوده و بس.

و اما در حقیقت ما هم اکنون دها وصدها رهبر-کادر فعال و ورزیده داریم که اگر با شجاعت و کسب حمایت رفقای همرزم خود قرار بگیرند میتوانند از عهده وظایف سترگ و با اهمیت بیرون گردند تا سطح ریاست جمهوری.

3- کسب حمایت سایر نیروهای ملی دموکراتیک در بین مسایل و موضوعات برای نهضت و با اهمیت و پر ارزش است خوشبختانه کاندیداتوری حبیب منگل نیز مورد تائید و پشتیبانی نیروهای چپ دموکراتیک قرار گرفته چنانچه  رهبران صفوف آگاه این نیروها از این اقدام نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان حمایت کرده اند. اکنون برماست تا با حوصله مندی زمینه طرح یک پلاتفرم مشترک را الی زمان تدویر انتخابات مساعد سازیم. در این زمینه مانند بسی مسایل گذشته دوستان ما در خارج از کشور میتوانند نقش عمده و اساسی داشته باشند. تفاهمات و همکاری های ایجاد شده در مورد انتخابات ریاست جمهوری میتواند سرآغاز تفاهمات بزرگ و بزرگتر از جمله اقدامات مشخص باشد برای یک تشکیل یک فرکسیون قوی پارلمانی در سال 1389.

از آنچه گفته شد هدف آنست که نهضت تصمیمی گرفته و در راه عملی شدن آن همه جانبه تلاش بخرچ میدهد هرنهضتی که قبل از اتخاذ این تصمیم مخالف بود، امروز به مثابه نهضتی مکلف به تحقق و انجام این  وظیفه پرافتخار می باشد و اگر نمی خواهد و یا نمی تواند این وظیفه را انجام دهد پس او نهضتی نیست.

و اما آنانیکه نهضتی نیستند مارا مشوره میدهند ما مشوره های آنها را می پذیریم و اکاذیب و جعلیات را مسترد خواهیم کرد.


April 12th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات